Gambar-Gambar Lebah Madu

Friday, January 4, 2013

Resepi Madu Tiruan

Madu merupakan makanan yang mahal dan sukar untuk diperolehi, walaupun kaedah menternak lebah telah diperkenalkan namun masih terdapat madu-madu tiruan dijual diserata tempat untuk memperolehi keuntungan yang besar semata-mata. 

Pada post kali ini, saya ingin berkongsi resepi bagaimana menghasilkan madu tiruan pada kos yang murah. Madu tiruan ini tidak mengandungi apa-apa khasiat melainkan kandungan gula yang tinggi. 

Bahan-bahanya:
1. Gula Pasir
2. Air
3. Sedikit perahan jus Lemom/ Teh bunga

Cara Penyediaan:
  1. Gula pasir tanpa air dipanaskan.
  2. Apabila gula ini telah bertukar kepada karamel (berwarna coklat), masukan air mengikut sukatan yang sama dengan gula dan masak gula sehingga pekat.
  3. Perahkan air lemon ke dalam karamel dan kacau perlahan-lahan.

**TIPS::Seperti kita ketahui apabila air gula ini sejuk ia akan menjadi keras. Jadi, bagi  mengelakan air gula ini tidak keras, disinilah air lemon memainkan peranan.  jadilah ia sama sama seperti madu.
Madu asli semut tak hinggap, tapi madu dari gula pasir ini jangan dedahkan, semut buat sarang nanti. Madu asli juga sukar untuk larut dalam air tetapi madu ciplak ini kalau masukan dalam air ia terus larut.
 
Pada masa kini pelbagai bahan ditambah supaya menyerupai ciri-ciri madu lebah asli, untuk dapatkan madu lebah yang betul-betul asli disarankan beli terus dari penternak lebah

Antara Madu Tiruan di Malaysia
Antara Madu Tiruan di Malaysia
  

No comments:

Post a Comment